Gazduit de ROHOST

Cuceriti oraşul! - Recomandările săptămānii

Publicat de Ciprian Ciocan (cips) in 2012-01-16 02:01:44

Atunci când vorbim despre domenii unde creativitatea e un factor cheie aşa cum e fotografia, ne ferim cât mai tare de reţete care garantează succesul in 10 paşi simpli. Se zice că alegerea unui subiect e o artă în sine, şi ca să-l plagiez pe Ufo până la capăt, nu există subiecte care nu merită pozate, doar fotografi leneşi. Totuşi ca să urmez exemplul unui videoclip care era la modă pe la sfarşitul secolului trecut, dacă aş avea să vă dau un singur sfat despre cum să vă alegeţi subiectele, el ar suna cam aşa: căutaţi subiecte şi poveşti despre fenomene pe cale de dispariţie -  e drumul cel mai scurt spre posteritate. Şi acum chiar nu glumesc! Lumea din jur se schimbă cu o viteză de neconceput cu un secol în urmă, şi pe lângă camerele CCTV, Google Streetview şi telespectatorii RealitateaTv, şi noi fotografii suntem aici să înregistrăm povestea acestor vremuri.

Şi pentru că mai trăim încă în şocul post-traumatic cauzat de un regim care a încercat (şi a reuşit în parte) să distrugă univresul rural, fotografia documentară românească s-a orientat, oarecum natural, spre această lume fragilă pe cale de dispariţie. Grupul 7zile a surprins ultimele zbateri ale satului maramureşean, Remus fotografiază ţăranii din Ţara Oaşului, Sorin a documentat bocşarii, fierarii şi comunităţi rurale din diverse zone ale ţarii, iar o mare parte din imaginile pe care le vedem zilnic pe BOG se încadrează în aceeaşi categorie. Satul prezintă o atracţie irezistibilă pentru fotografi, probabil dintr-un amestec de nostalgie pentru "paradisul pierdut" şi exotismul pe care îl emană comparat cu viaţă aparent monotonă a oraşului.

Totuşi cifrele goale ne proclamă victoria planului ceauşist: peste 55% din populaţie trăieşte la oraş, aici se generează cea mai mare parte din PIB şi în general e locul în care se întâmplă acţiunea. Paradoxal, în imaginile noastre, România rămâne o ţară preponderent rurală şi oamenii de la oraş ar trebui să înceapă să-şi revendice drepturile, să ceară o reprezentare egală. Ar putea fi un nou punct pe agenda protestatarilor, probabil Băsescu e de vină.

În ultimii 10 ani, am trăit să văd Sibiul transformându-se dintr-un orăşel prăfuit de provincie, într-o capitală culturală europeană şi apoi într-o destinaţie turistică decentă. Nu pot decât să mă oftic că nu am avut inspiraţia să documentez această tranziţie. Peste tot în jur ceva se schimbă, blocurile de pe lângă minte primesc câte un etaj "upgrade", unde mai ieri era câmp cresc cartiere întregi, mall-urile devin noile biserici, păsările se întorc din ţările calde şi aşa mai departe.

Nu rataţi ocazia, e SUPEROFERTĂ la subiecte!

 



Facebook Twitter StumbleUpon Delicious Digg
membru din
2009-04-14
2012-01-16 08:51:12

suntem numai ochi si urechi!

membru din
2006-12-03
2012-01-16 09:08:18

am citit si pot sa spun ca ai mare dreptate.

ai punctat niste chestii esentiale.

membru din
2011-12-19
2012-01-16 11:21:25

Ciprian.Salute

am documentat.. apropo de.......tranzitie hehheeh

membru din
2009-01-31
2012-01-16 12:16:38

ciprian, ar mai fi un aspect - fotogenia.

tema subiectului s-a batatorit suficient. daca merita fotografiat orice - si de la asta pornesti si tu aici - discutia e cum o faci.

tranformarea urbana? nu stiu ce sa zic. daca nu esti vreun urbanist/sociolog cu tema, intereseaza doar tangential; pe mine unul - referitor la exemplul tau - nu ma intereseaza mallurile din sibiu. ma intereseaza, in schimb, orice fotografie buna dintr-un mall.

ce vreau sa zic: subiectul in sine nu e o dificultate, nici nu merita discutat. problema e ce scoti din el, orice-ar fi el.

fotografiati ce va iese, ar fi un indem mai corect :)

membru din
2004-06-01
2012-01-16 12:32:48

Vlad, iti respect parerea, dar permite-mi sa nu fiu de acord cu ea. Alegerea unui ssubiect nu e o chestie triviala si in niciun caz nu consider ca e un capitol inchis care nu merita discutat, altefl nu as mai fi dechis aceasta discutie.

Personal cred ca sunt mult mai multe posibilitati prin care poti sa-ti aduci aportul prin subiecte originale, decat o poti face inovand la capitolul compozitie, acolo unde artistii au cam batatorit mai toate drumurile chiar inainte sa existe fotografia.

membru din
2007-04-06
2012-01-16 13:03:31

Ciprian, 

Pe fondul respectului general fata de toate parerile particulare :) doersc sa-mi exprim si eu opinia...

Alegerea unui subiect BUN nu e o chestie triviala. In schimb alegera unui subiect ORIGINAL e de o banalitate comuna.

Daca prin original intelegi fuga maniacala aproape, de ceea ce au facut altii, atunci nu mi se pare nicio dificultate sa realizezi un "reportaj" de tip "insectar" prin simpla iterare a "subiectului original"... ca e cu politisti, ochelaristi, protestatari sau hai ca sa ne antrenam imaginatia... cu oameni cu umbrele rosii, care asteapta troleul zilnic la 10 dimineata in Obor.

Ce vreau sa spun e ca original sau nu, atunci cand "subiectul" devine in mod obsesiv unicul scop al fotografiei, nu mai ramane loc nici macar de discutii. Nu e nicio diferenta intre pozele amintiri cu muzeul/biserica in spate si subiectele astea originale pe care le tot promovati voi. Pana la urma ambele abordari arata doar ca... ai fost acolo si cumva ti s-a declansat aparatul. 

Eu inteleg in mare cam ce vreti voi sa promovati si sustin directia in linii mari. Dar obsesia asta pentru subiectului original poate fi chiar periculoasa. Si oricum... a fi original nici macar nu mai e chiar asa o treaba sa ne exaltam pe capete. Pana si originalitatea e depasita :)

membru din
2004-06-01
2012-01-16 13:17:18

Silviu, nici mie nu-mi place originalitatea de dragul originalitatii.

Ideal ar fi sa avem de ales numai poze care au compozitii care sa ne dea pe spate si subiecte beton. Sunt multe lucruri care fac o fotografie buna, subiectul nu e singurul, dar e foarte important.

Oricum nu are rost sa reiteram aceleasi discutii cu orice ocazie,  aici discutia nu era despre subiecte originale ci despre anumite trenduri pe care le-am observat in fotografia documentara romaneasca. 

Si sa stii ca nu suntem atat de incremeniti in dogma, invitatia legata de selectia grupului pe care il moderati ramane valabila.

membru din
2009-01-31
2012-01-16 13:34:48

ok ciprian, iti inteleg demersul, cu toate ca, luat ca atare, incurajeaza cumva fotografia de ziar...

compozitia nu e o chestiune de flexibilitate. daca nu e, fotografia e mediocra sau proasta. nu o salveaza nici subiectul, nici momentul. atat de simplu este. nu ca n-ai stii, doar ca nu vad insistente editoriale despre asta.

poate e timpul sa scrii mai mult despre cum, decat despre ce.

 

 

membru din
2004-06-01
2012-01-16 13:40:37

Personal eu nu predau workshopuri de fotografie :) Fiecare cu rolul meu, nu pot sa vorbesc despre lucruri pe care nu le stapanesc suficient de bine. Iti pot spune ce ma intereseaza ca editor, in cazul de fata povestile orasului, dincolo de ceea ce se incadreaza in acceptiunea comuna de "street photography".

membru din
2010-09-06

Demne de apreciat atat demersul lui Ciprian, cat si  utilitatea si nivelul civilizat  al discutiilor! Deocamdata...:)

membru din
2009-07-13
2012-01-16 16:07:55

Nu exista subiecte bune sau rele, nici in fotografie si nici aiurea. De exemplu literatura buna s-a scris si despre si depsre ochelaristi (Eliade) si despre Obor (Cartarescu). Originalitatea nu e in subiect, ci in tratarea lui. Insa fara de subiect nu se poate. Cu cuvinte goale ce din coada au sa sune nu iese poetica ci doar batere de apa in piua. Din pacate sportul national constand in pozatul de catrinte nu e un subiect. E doar un oftat, ca atunci cand cineva se intreaba languros unde sunt zapezile de altadata, o exclamatie. Poate ca daca nu si-ar mai pierde vremea cu samanatorisme, fototografii ar deveni mai atenti la melancoliile, absentele, pitorescul ocazional, tipologia sociala si orice altceva intrupeaza cei care asteapta troleibuzul 66 in statie la obor pe la 10. Insa oamenii nu sunt interesati de oameni reali, de pilda disperati ca e zece si vor fi mustruluiti la servici ca intarzie sau de somerul care iese din casa la ora aia. Sunt interesati de oftatul dupa o himera folclorica, care ca himera e cel mult o reprezentare sociala. Baba Dochia nu un subiect real ce poate fi documentat.

membru din
2005-01-23
2012-01-16 17:05:42

"căutaţi subiecte şi poveşti despre fenomene pe cale de dispariţie -  e drumul cel mai scurt spre posteritate." Deci scopul e posteritatea si pe drumul cel mai scurt (apropo, un fotograf celebru spunea ca nu exista scurtaturi in fotografie). Dar nu e important sa iti placa ce fotografiezi? Adica te-apuci sa fotografiezi orasu sau ce stiu eu ce aspect al lui doar pentru ca ar trebui sa fie la moda si pentru ca iti asigura calea spre posteritate? Nu e mai normal sa fotografiezi ce te atrage? Indemnul mi se pare mai degraba unul spre ipocrizie.. Adica tu esti voyeur si ai poza femei, da mergi sa pozezi orasu ptr. ca e pe cale de .. aparitie si te face celebru..

membru din
2007-04-06
2012-01-16 17:10:03

Bogdan... deci te referi la cum a scris Eliade despre "ochelaristi" si nu la un articol jurnal de blog despre ohelaristi. Sa ramanem doar la cum... e primul lucru despre care vorbesti, drept urmare primul de rezolvat. Dupa desavarsirea "cum-ului", putem discuta si despre subiect... si abordarea fireasca pare determinata in sensul asta.

Deocamdata ne tot amagim in subiect bun, rau, original sau ba, dar fara competenta "cumu-ului". Si asta e doar...  batere de apa in piua. 

Dar ca sa fim la obiect si constructivi pentru toti participantii la discutie... hai sa ignoram ideea de "ideal". Deci, Ciprian... ca sa inchidem dialectica:

Ce ti-e mai usor (interior) sa sacrifici... subiectul sau modul cum il tratezi? Si dupa ce raspundem la asta ne va fi mai usor sa dialogam, cunoscand reciproc  in ce "sertarase" ne situam. :)

Si multumesc pentru reiterarea invitatiei :)

 

membru din
2009-07-13
2012-01-16 18:02:02

Silviu, exista din pacate un soi de fotografie butaforica in care nu exista subiect, ci doar o ingramadire de mijloace utilizate fix sa nu spuna nimic. E ridicol sa cauti sublimul in genoflexiuni. Unii se prind, altii nu. In rest ne jucam cu cuvinte, linii etc.

membru din
2005-01-23
2012-01-16 18:13:46

Sa apreciezi o fotografie DOAR pentru subiect, mi se pare ca si cum ai aprecia o melodie DOAR pentru versuri. In fotografie exista "viata" si dincolo de subiect, dar no, unii se prind altii nu. Un cantec trebuie sa aiba si versuri bune, dar daca din punct de vedere muzical nu starneste nici un raspuns emotional, mai bine ar fi fost o poezie.

membru din
2007-04-06
2012-01-16 18:37:29

Sa nu ai subiect in fotografie mi se pare deja un subiect original.

 

membru din
2009-07-13
2012-01-16 18:41:12

Se intampla ori de cate ori te intrebi "Ce vrea sa spuna omul prin fotografia asta?" iar raspunsul natural e "Nimic!".

membru din
2007-04-06
2012-01-16 19:29:48

"A spune" implica a exprima prin cuvinte, deci prin asumarea pozitiei de receptor... a reusi sa redai in cuvinte ceea ce ai vazut in fotografie.

Sa sustii ca "nimic" pleaca de la 2 presupozitii:

- una, ca ai avea oricum toate cuvintele la tine, deci competenta ca indiferent de imagine sa reusesti sa spui ceva despre ea daca exista ceva de spus;

- a doua, ca ceea ce vezi si percepi in totalitate, ca nu mai e nimic care sa-ti ramana ascuns si nu mai ramane decat sa alegi cuvintele necesare pentru asta;

De aici inteleg oricum ca fotografia care "spune" lejer si nu te face macar sa-ti chestionezi abilitatile de a o percepe, respectiv povesti, nu are prea multe virtuti nici legate de estetic (forma, mijloc, orice altceva consideri ca parte a esteticului) si nici ca subiect 'din grai'.

Dar desigur ca exista poze la care sa nu vezi nimic. Insa, nu stii a cui e vina. Certitudine este doar ca  "Nimicul" asta e foarte diferit intre noi. Ce-ti cizelezi si cat spre a aduce Nimicul la un numitor comun... tine de optiunea ta sa-i zicem artistica.

 

membru din
2009-07-13
2012-01-16 20:10:00

Pai in general oamenii vorbesc despre operele de arta, si considera aceasta activitate drept ceva legitim, ba chiar ceva care merita incurajat. Exista discipline precum estetica, istoria artei care cu asta se ocupa iar specialistii din aceste discipline nu isi interzic reciproc dreptul de a cuvanta despre opere de arta, si asta chiar in conditiile in care unii sustin ca in opera de arta exista ceva inefabil. Insa faptul ca e posibil sa nu pot exprima in cuvinte ce anume a reusit sa reprezinte prin fotografia respectiva inseamna ca voi spune "Nimic!". Voi spune ca respectivul a reusit sa surprinda ceva ( de pilda o  privire, un peisaj, stare de fapt etc) care ma intereseaza, emotioneaza , intriga etc si pe care nu il pot exprima prin cuvinte. Respectiva privire, peisaj etc pe care nu o pot descrie foarte bine e subiectul.

In rest, ca unii receptori nu reusesc sa inteleaga, e problema lor, temporara sau definitiva. De obicei lucrurile se decid prin discutie, argumentare etc. Arta se discuta, ceea ce e un lucru foarte natural.

membru din
2009-07-13
2012-01-16 20:15:00

"nu inseama ca voi spune...". sunt obosit.

membru din
2007-04-06
2012-01-16 20:17:34

am inteles :)

de asta discutam oricum...

 

membru din
2011-02-21
2012-01-18 11:31:02

In primul rind citeva imagini care insotesc recomandarile imi plac foarte mult.

@Ciprian: Cred ca ar fi fost mai autentic daca ai fi postat niste imagini
facute de tine, chiar daca nu ar fi fost super reusite. 

@Silviu: Suma summarum: Fascinant.
Observatia despre metoda/abordare/"Cum" e pertinenta si cred ca merita dezvoltata.

 

membru din
2004-06-01
2012-01-18 11:57:43

Adrian, inteleg ca unele lucruri nu sunt foarte evidente.

Aceasta rubrica a fost gandita in ideea sa ne uitam (la un moment dat saptamanal) la o serie de proiecte. Textul a venit cumva conex si din punctul meu de vedere e pe planul doi. A adevarat ca aici textul a ocupat ceva mai mult spatiu si a pus cumva proiectele in umbra, dar nu va fi cazul in continuare.

Eu postez aici mai degraba in calitate de editor, sincer nu mi se pare oportun sa ilustrez textele cu propriile imagini. Una-i una si alta-i alta, incerc sa nu le amestec. Nu cred ca e jobul meu e sa dau lectii despre "cum" (nici nu cred ca aveti nevoie) si prefer sa ma rezum la chestii pe care consider ca le stapanesc.

membru din
2010-06-22
2012-01-29 19:44:01

Fain articol si foarte faina seria de proiecte.

Si eu imi pozez orasul de ceva timp si cred ca nu o sa ma opresc.

Cladirile prezinta orasul, oamenii viata si evenimentele redau actiunea in timp... totul merita pozat.


Adauga comentariu
2012-01-16 02:01:44 
Ciprian Ciocan
vizualizari (4013)
comentarii (24)
voturi (4)